Mis kuradi kultuur?

Tuntud ameerika kirjanik ja filosoof David Foster Wallace'le on suurima tuntuse toonud, tema poolt 2005 aastal Kenyon College lõpetajatele peetud kõne, mis algab ühe väikese mõistulooga:

Kaks noort kala ujuvad mööda jõge ning neile ujub vastu vanem kala, kes küsib viisakalt: "Hommikust mehed, kuidas vesi on?". Ujunud mõne aja mööda jõge edasi, küsib äkki üks noor kala teiselt: "Mis kuradi vesi?".

Loo püänt  on selles, et inimestena me ei märka ning ei oskla kirjeldada lihtsaid ja olulisi asju, millest otseselt sõltub meie elu ning heaolu. Looduskeskkond, meile lähedased inimesed, töökaaslased, suhted, aeg .... Nende kaotust mõistame kahjuks tihti alles siis, kui me oleme neid jäädavalt kaotamas või kaotanud. Kõik justkui nagu Tarmo Pihlapi poolt esitatud Smokie laulus Alice "... Ta korraks peatub ja lehvitab siis, ...".

Mis on ettevõtte kultuur tegelikult?

Sama  lugu on ka ettevõtte kultuuriga. See on üks hästi loomulik asi meie ümber, mida me ei oska selgitada, mis see on, kuidas see toimib. Kõik me oskame  peast tsiteerida Peter Drucker'i lauset: "Kultuur on see, mis sööb meie strateegia hommikusöögiks". Kuid mis ettevõtte kultuur tegelikult on? Kuidas see meie ettevõttes päriselt toimib? Kas  ja kuidas me juhime oma kultuuri? Või tekib see hoopis iseeneslikult ning juhib meid?

Becoming aware of your culture and managing it effectively is more than just a fun team-building activity. It is the key to your success. - Mario Moussa

Kultuur on normid ja reeglid, inimeste vahelised kokkulepped, kuidas me igapäev koos toimetame. Juhtide valida on, kas nad ise seda protsessi aktiivselt juhivad või mitte. Viimasel juhul tekivad reeglid iseenesest ning ei pruugi toimida nii, nagu meie seda soovime. Ja siis oleme üllatunud, miks inimesed nii tegid või miks inimesed nii käitusid.

Vahel tundub, et keeruline on muuta ja juhtida asja, mida me täpselt ei adu.
Esimene samm sellel teel võiks olla see, kui küsida esmaspäevasel juhtmeeskonna koosolekul kohalolijatelt kolm lihtsat küsimust:

1 .  mis on meie ettevõtte kultuur?
2. kuidas see meie igapäevases elus toimib?
3. kas me oleme rahul sellega, milline see on?

Kiirel ajal, ei ole justkui mõistlik pehmete teemadega tegeleda. Aga kui me teame, et see sööb strateegia hommikusöögiks, miks siis oodata lõunani? Mida me peale lõunat siis edasi teeme;-).

Kultuuri saab muuta ainult läbi juhtimissüsteemi. Muud võimalust ei ole!

​Ülal olevatele küsimustele igal esmaspäeval vastuse leidmine peaks olema  sama elemanrtaarne, kui autoga sõitma minnes veenduda, kas kütust on piisavalt. Ja kui kütust piisavalt ei ole, siis juhtmeeskonna asi on muretseda, et paagid saaksid enne sõitu täidetud.


Graphic-1 png

ONE PAGE STRATEGY PLAN

 3-tunnine interaktiivne treening, mis parandab juhtmeeskonna joondatust ja pühendumust, tuues kõik meeskonnaliikmed ühele lehele.