"Don't let a good crisis go to waste." – Rahm Emanuel
Kriisihetked on haruldased võimalused, mil ettevõtted saavad ennast konkurentidest eristada ja oma turuosa kasvatada.
Kriisi ajal tehtud otsused ja investeeringud määravad sageli ära, kes tuleb turbuentsist välja võitjana. Kuigi esmane instinkt ja kiusatus võib olla kaitsepositsioonile tõmbumine, näitavad ajalugu ja parimad praktikad, et julged sammud just sellistel hetkedel loovad püsiva konkurentsieelise.
Kriis paljastab tugevused ja nõrkused
Kriis on kui katalüsaator – see sunnib kiirendama muudatusi, mida rahulikul ajal edasi lükatakse.
Kriis on suurepärane test, sest see võtab ettevõtte alasti - toob võimendatult esile nii tugevused kui nõrkused. See näitab ära, kas sinu juhtimissüsteem on terviklik ja kriisikindel. Kas paigas on juhtimiskalender koos vajalike rutiinidega, mis treenib pidevalt kogu meeskonda kriisiga kohanema. Millised strateegiad, protsessid ja meeskonnad on tõeliselt tõhusad ja millised mitte. Kuidas meeskonnad on komplekteeritud ja hoitud ning millisel tasemel on selgus rollides. Sellest kõigest rääkis lähemalt pikaajalise tippjuhi kogemusega Anti Orav oma hiljutisel vebinaril.
Paljud ettevõtted avastavad kriisi ajal, et nende senine tegevus on olnud liialt lihtsustatud, ebaefektiivne või ei loo enam väärtust. Selle asemel, et nõrkusi varjata, tasub kasutada neid kui indikaatoreid, et muuta need tugevusteks ja tugevdada oma vundamenti.
Kriis nõuab enamasti ka ressursside kokku tõmbamist. Sel juhul on selgus prioriteetides vältimatu. Tihtipeale avastatakse, et nõrgad ja üleliigsed tegevused on ainult pidurdanud arengut. Seega on kriis ideaalne hetk lõpetada tegevused, mis väärtust ei loo. Väga oluline on luua selgus algavaks aastaks, kuid ainult sellest ei piisa. Kui keskkond meie ümber muutub kiiresti, siis peame ka ise muutma eesmärgistamise rütmi kvartaalseks.
Turuliidri teekond algab julgusest
Kriisid võivad tunduda hirmutavad, kuid need on ka hetk, mil turul avaneb uusi võimalusi enda positsiooni tugevdada. See nõuab juhilt julgust teha otsuseid ja riske, mis tavaolukorras võivad tunduda liiga suured.
Kriis on ka aeg, mil kliendid otsivad uusi ja paindlikumaid lahendusi. Need juhid, kes suudavad kliendi vajadusi kriisiolukorras paremini mõista ja neile kiiremini reageerida, loovad pikaajalist lojaalsust ja kindlustavad oma turuosa. Ka kliendid ei unusta, kes neid rasketel aegadel aitas.
Kriisid kiirendavad innovatsiooni. Paljud tänapäeval edukad ettevõtted, nagu Airbnb ja Uber, said alguse kriisiperioodidel.
Innovatsioon ei pea alati tähendama suuri investeeringuid. Tihtipeale seisneb see väikestes, kuid strateegilistes sammudes – kulude optimeerimine, digilahenduste rakendamine või uue turusegmendi täpne sihtimine. Oluline on keskenduda sellele, mis loob reaalset ja pikaajalist väärtust.
Kuidas hoida meeskonna fookust?
Tugev ja ühtne meeskond on kriisi ajal ettevõtte suurim eelis. Juhi roll on luua selgus ja jagada visiooni, mis inspireerib. Avatud suhtlus, regulaarne tagasiside ja läbipaistvad otsused on võtmetegurid, mis aitavad meeskonnal säilitada fookust ja pühendumust.
Kriisid pakuvad võimaluse ka meeskonna oskuste arendamiseks ja uute juhtimistasandite kasvatamiseks. Selleks, et kasvuvõimalused reaalsuseks muuta, tuleb investeerida inimestesse – meeskonda treenida, pakkuda tuge ja vahendeid, mis aitavad neil keerulistes olukordades parimaid tulemusi saavutada.
Praegune ebastabiilne aeg on hea hetk muuta oma ettevõte paindlikumaks, konkurentsivõimelisemaks ja innovatilisemaks. Selleks on vaja juhti, kes suudab hirmust üle olla, kiirelt otsustada ja meeskonda inspireerida.
OPSP aitab määratleda ja hoida suunda ehk joondada igapäevased tegevused visiooni ja arengueesmärkide elluviimisele ning tulemuste saavutamisele.