Empowerment Estonia artiklid/Artiklid/Ära kutsu kurja karja

Ära kutsu kurja karja

Ott on kirglik rallisõitja. Ta armastab kiirust, adrenaliini ning eriti väljakutseid, mida kurvilistel radadel sõitmine talle pakub. Ta on õppinud, et rallisõit ei ole lihtsalt kiirendamine ja kurvide läbimine, vaid see nõuab täielikku keskendumist õigetele asjadele ja fookust igal hetkel. Üks oluline õppetund, mille ta on karjääri jooksul saanud, on see, et sisenedes kurvi ei tohi fokusseerida tähelepanu kurvis olevale kivile või takistusele. Kui ta seda teeb, on suur tõenäosus, et ta sõidab kivile otsa, sest fookus on valel asjal. Fookus peab olema sellel, kuidas kurvist maksimaalse kiirusega väljuda.

Sarnaselt Otile on ka ettevõtja nagu rallisõitja, kihutades oma teel pidevas muutuses oleval ettevõtlusmaastikul (VUCA). Neil oli kindel rajalegend, kuidas muutused (eesmärgid) ellu viia, mis annavad neile konkurentidest suurema kiirenduse.  Neil on arusaam, et kiirus, millega kurvi sisened, pole nii oluline võrreldes kiirusega, millega kurvist välja tuled. See on nende võidule viiva sõidu valem.

Mitte kunagi ei tea nad täpselt, mis neid järgmises kurvis ootab. Ootamatuse vähendamiseks on meeskond rakendanud rituaalid, mis aitavad olukorda ja riske hinnata võimalikul lühikeses ajahetkes. Vahetult enne etapi algust läbib raja testmeeskond, sünoptik hoiab pilku ilmaoludel, tehnikud jälgivad masina tehnilisi näidikuid. Kõik me mäletame Nokiat ja Kodakit, kes olid turul omas nišis ainuvalitsejad. Nokia juht Jorma Ollila, on öelnud turupositsiooni kaotuse kohta: “Me ei teinud midagi valesti, kuid me jätsime mõned olulised asjad õigel ajal märkamata".

Kunagi üks taksofoni tootja püüdis oma toodet ja protsesse lõpuni peenhäälestada ja kulusid kärpida. Kuid klientide eelistused muutusid, ja nad valisid mobiiltelefoni, sest neil oli vaja teha kõne ja edastada infot, mitte lihtsalt taksofoni kasutada. Ettevõtte, mis ei suutnud õigeaegselt klientide käitumises toimunud muutustega kohaneda või lihtsalt ei tahtnud neid märgata, on tänaseks lootusetult rongist maha jäänud.

Nii Ott kui ettevõtjad teavad, et nad ei tohi jääda minevikku (The Maze) kinni. Peter Drucker oli öelnud, "Ühte jõkke kaks korda astuda ei saa". Seega lasevad nad vanast julgesti lahti ja suunavad oma energia ja aja asjadele, mis loovad tulevikus väärtust ja aitavad neil jõuda kiiremini oma eesmärkideni. Ettevõtte eesmärk ei ole miski muu, kui muutus, mis loob tulevase konkurentsieelise. Tagamaks arengus organisatsiooni joondatuse ja sünkroonsuse on vaja, et ka iga inimene organisatsioonis mõtleks vastu oma rolli, mis on tema kvartali eesmärk? Kuidas tema saab oma rolli täita tõhusamalt ja toetada organisatsiooni kvartali arengueesmärki?
Kui inimese ja organisatsiooni arengu eesmärgistamine ei ole samas rütmis, siis tekivad pinged, mis aeglustab oluliselt edasi liikumist. Organisatsiooni arengukiirus ei saa olla kunagi suurem, kui organisatsiooni panustavate inimeste oma. Nii ongi juhi roll olla treener, kes komplekteerib vastavuses arenguplaanile igas kvartalis uuesti meeskonna ning paneb paika treeningplaani, meeskonna sooritusvõime parendamiseks. Õigetes rollides, õiged inimesed teevad õigeid asju õigesti.

Ettevõtja ja Ott teavad, et hetke fookus on edu võti nii rallisõidus kui ka ärimaailmas. Nad järgivad seda põhimõtet ja püüavad alati kurvist nobedamalt välja tulla, et jõuda oma eesmärkideni kiiremini ja väiksema pingutusega. Nad jätkavad oma teekonda, teades, et ralli- ja ettevõtlusmaailm on täis kurve ja ootamatusi, kuid nende fookus ja pühendumus aitavad neil alati võidule jõuda.

​Vanasti oli eestlastel ütlus, et ära kutsu kurja karja. Nii on ka ettevõtluses - kui fookusesse seatakse see, kuidas kriisis ellu jääda, siis tähelepanu on kivil. Olulisem on hoopis endale esitada küsimus, kuidas kriisi ära kasutada, selleks et saavutada konkurentsieelis ehk kuidas kurvist kiiresti väljuda? Tänane kriis ei ole majanduslangus, vaid struktuurne muudatus, mis on tingitud uute tehnoloogiate mõjust inimkäitumisele. Juhtida ei saa enam ilma kaasamata. Tööl ei pea käima, vaid pead oskama meeskonnaga kokkulepitud ajas tulemusootused täita ning luua eeldused uueks kasvuks.


Graphic-1 png

ONE PAGE STRATEGY PLAN

 3-tunnine interaktiivne treening, mis parandab juhtmeeskonna joondatust ja pühendumust, tuues kõik meeskonnaliikmed ühele lehele.